top of page

BMW F30 328 stage 2. 0-100, 100-200. Co daje INTERCOOLER, PRZELOTOWY WYDECH, STOŻEK? Bootmod3, xHP.

Oto długo oczekiwany artykuł o Stage 2 na naszym "Bębnie" BMW F30 328xi. Dziś odpowiemy na najczęściej zadawane pytania naszych widzów i klientów: czy silnik się rozsypuje przy Stage 2 z mocą 300+ koni mechanicznych i co daje chiptuning?

Zrobiliśmy Stage 2+, zamontowaliśmy filtr stożkowy, usunęliśmy środkowy katalizator i wgraliśmy xHP. Przeprowadziliśmy także pomiary na hamowni oraz testy z naszymi dawnymi rywalami, więc badania były szeroko zakrojone, przejrzyste i szczegółowe. Pierwszą rzeczą, którą zrobiliśmy, było zamontowanie chiptuningu – mamy go zawsze na stanie, zamontowaliśmy i od razu pojechaliśmy na hamownię.

Ile daje chiptuning?

Na fabrycznej mapie mieliśmy około 265 KM. Następnie przetestowaliśmy Stage 1 na benzynie 98, ponownie z chiptuningiem – uzyskaliśmy 293 KM. Później wgraliśmy Stage 2 na benzynie 98, i wynik to ponad 299 KM.


W tym momencie zaczęły pojawiać się problemy związane z dużym przebiegiem naszego auta – przy niektórych pomiarach pojawiał się błąd Check Engine związany z niskim ciśnieniem doładowania. Powiązaliśmy to z dużym przebiegiem turbosprężarki, która prawdopodobnie wymaga regeneracji, albo z awarią zaworu wastegate, który mógł się mocno zużyć, co powodowało brak wystarczającego doładowania. Turbosprężarka dostarczała od 1,35 do 1,55 bara, traciliśmy od 0,2 do 0,1 bara doładowania, co jest znaczącą stratą, i przy spadku o 0,2 bara pojawiał się już błąd. Ostatecznie osiągnęliśmy 300 KM, ale sądzę, że na sprawnej turbosprężarce udałoby się uzyskać około 310 KM.


Po tym od razu udałem się na lotnisko w Boryspolu, aby zmierzyć wyniki – wgraliśmy fabryczną mapę i na konfiguracji Stage 2 udało mi się osiągnąć czas 100-200 km/h około 17,5 sekundy. Wynik był bardzo podobny do Stage 1 na standardowej mapie, co mnie zaskoczyło, jak dużo daje downpipe i chiptuning przy wyższych prędkościach. Potwierdziło to moje przekonanie, że moc pochodzi nie tyle z samej mapy, co z zamontowanych modyfikacji, czyli im więcej części tuningowych wymienisz, tym więcej mocy zyskasz. Jestem teraz pewien, że auto na konfiguracji Stage 2 z fabryczną mapą jeździ podobnie do auta na fabrycznych częściach z mapą Stage 1.


W tych filmach jechaliśmy na fabrycznej mapie i częściach do Stage 2.

Mieliśmy także wyścig z autem na Stage 1 z downpipe (328 z napędem na cztery koła). W kilku przejazdach jechaliśmy równo, co oznacza, że nasz samochód różnił się jedynie chiptuningiem, ale miał gorszą mapę, a oni mieli Stage 1 z downpipe bez chiptuningu. Potem odpuściłem testy na mapie Stage 1 na benzynie 98 z konfiguracją Stage 2 i od razu zrobiłem Stage 2 na benzynie 98! Ostatecznie uzyskałem czas około 15 sekund.


Czas 0-100 km/h wynosił stabilnie 4,8-4,9 sekundy, co było szybciej niż na Stage 1 z downpipe.


Mieliśmy również wyścigi z naszymi starymi rywalami, zwłaszcza z BMW 535 – napęd na tył na Stage 1 i napęd na cztery koła na Stage 2. Jechaliśmy w miarę równo, ale byliśmy nieco wolniejsi, oni zawsze byli szybsi.


Konfigurację z dodatkowymi modyfikacjami w porównaniu do zwykłego Stage 2 nazwaliśmy Stage 2+. Mamy tu na myśli usunięcie środkowego katalizatora, zrobienie przelotowego układu wydechowego albo usunięcie tylnego tłumika, zamontowanie filtra stożkowego i wgranie xHP – to chip dla automatycznej skrzyni biegów. Pierwszą modyfikacją było wykonanie przelotowego wydechu, więc łatwo usunęliśmy środkowy katalizator.

Następnie wgraliśmy chip xHP i postanowiliśmy pojechać na hamownię. Brakowało nam tylko filtra stożkowego, ale miałem go ze sobą, aby wykonać ciekawe i dokładne pomiary przed i po jego montażu.


Bez stożka mieliśmy 304-306 KM na Stage 2, a przelotowy wydech dodał około 4-6 KM.

Nadszedł moment prawdy – zamontowałem filtr stożkowy i zaczęliśmy pomiary. Już przy pierwszym podejściu osiągnęliśmy 310 KM, co od razu potwierdziło, że stożek daje 4-5 KM. Pojechałem na lotnisko w Boryspolu, żeby przetestować wyniki. Najszybsze pomiary to 4,4 sekundy od 0 do 100 km/h oraz nieco ponad 13 sekund na dystansie 100-200 km/h.


Oto nasze pomiary:

Po pierwsze, nasze auto z mocą 300+ KM przeszło wiele pomiarów i nadal działa bez zarzutu.


Po drugie, chiptuning daje solidny wzrost mocy podczas jazdy.

Po trzecie, usunięcie środkowego katalizatora + przelotowy wydech dodaje około 5 KM, a filtr stożkowy zapewnia stabilne dodatkowe 5 KM.




254 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

Comments


bmw-sto-kyiv-garage-racer-logo.png

HARMONOGRAM PRACY

 

Poniedziałek-Piątek  8:00-18:00
Sobota — 8:00-14:00

PORTALE SPOŁECZNOŚCIOWE:

  • Telegram
  • Whatsapp
  • Instagram
  • YouTube
  • TikTok

BMW SERVICE  GARAGE RACER

ADRES

 

miasto Warszawa, Brzeziny 8D

miasto Wrocław, ulica ***

miasto Kraków, ulica ***

miasto Łódź, ulica ***

miasto Poznań, ulica ***

KONTAKT W CELU KOMUNIKACJI
 

​+48 799 359 916
+48 *** *** ***
+48 *** *** ***
+48 *** *** ***
+48 *** *** ***

bottom of page