🎉 Dziś mamy dla właścicieli BMW mega przydatny artykuł! Opowiemy Wam o wszystkich interwałach serwisowych dla BMW. Ta artykuł będzie szczególnie użyteczny dla właścicieli modeli 1, 2, 3 i 4 z silnikami benzynowymi, niezależnie od przebiegu — od 50 tys. do 300 tys. km! 🚗🔧
Nie zapominajmy, że konstrukcyjnie modele 1 F20/F21, 2 F22, 3 F30, 4 F32/F36 i GT3 F34 są bardzo podobne, tzn. systemy i silniki benzynowe są identyczne.
Teraz opowiemy o typowych problemach dla modelu F30 328i, które można również odnieść do innych modeli z tej serii!
Zacznijmy od interwałów wymiany podstawowych płynów. Wielu o nich słyszało, niektórzy wiedzą, a niektórzy mogą nie zdawać sobie jeszcze sprawy, więc teraz opowiemy o nich!
Podstawowym płynem jest olej silnikowy. Zalecamy jego wymianę co 6-8 tys. km, maksymalnie co 10 tys. km, w zależności od stylu jazdy, częstych tras czy jazdy miejskiej, lub mieszanki. W Niemczech wymiana oleju w silnikach diesla odbywa się co 30 tys. km, ale w naszym przypadku taki interwał jest nieodpowiedni. Tam przyjmuje się, że na trasie przejeżdża się 100-200 km dziennie, a w Kijowie, na przykład, w korkach przejeżdża się 20 km w godzinę, średnia prędkość w mieście to około 20-30 km/h, a na trasie 80-90 km/h. To cztery razy mniej w mieście, więc w ciągu godziny przejeżdża się mniej kilometrów. Dlatego zalecamy wymianę oleju co 6-8 tys. km w mieście dla silników benzynowych. Jeśli klient regularnie „przeciąża” samochód, często zmieniają olej co 5-6 tys. km. Osobiście zalecam wymianę oleju co 8-10 tys. km, jeśli nie jest się agresywnym kierowcą, ale nie więcej.
Wraz z wymianą oleju zawsze zalecamy wymianę filtra oleju i filtr powietrza silnika. Filtr powietrza należy wymieniać przy każdej wymianie oleju, ponieważ nasze drogi są pełne kurzu, brudu i liści, co może prowadzić do jego zatykania. Dla silników turbo jakość i czystość filtra powietrza są bardzo ważne!
Filtr kabiny również zalecamy wymieniać razem z wymianą oleju, filtra oleju i filtra powietrza. Kosztuje niewiele, a nasza rekomendacja to filtr węglowy. W modelach X5 E70, F15 i X3 F25 znajduje się dodatkowy filtr pod schowkiem, nazywany filtrem klimatyzacji lub filtrem recyrkulacji.
Płyn hamulcowy powinno się wymieniać co 2 lata lub co 40 tys. km, o czym przypomina komputer BMW, który zapisuje interwały serwisowe dla tego płynu. Co 2 lata pojawia się komunikat o konieczności jego wymiany. Dlaczego co 2 lata? Ponieważ płyn hamulcowy jest higroskopijny, co oznacza, że ma zdolność wchłaniania par wodnych z powietrza.
Antyfrezy są często zapominane, ponieważ BMW nie uwzględnia ich wymiany w komputerze, więc nie pojawia się komunikat o konieczności ich zmiany. Zalecamy wymianę co 2-3 lata lub co 50 tys. km, ponieważ antyfrez traci swoje właściwości z czasem, nawet jeśli samochód nie jest użytkowany. Długie niezmienianie antyfrezu może prowadzić do osadów, które mogą zatykać cienkie miejsca w układzie chłodzenia, takie jak radiator. Jeśli nie jesteś pewien, kiedy ostatnio wymieniano antyfrez, lub jeśli samochód pochodzi z USA, zalecamy jego wymianę, a po wymianie przeprowadzenie kompleksowego przeglądu.
Możemy również sprawdzić stan antyfrezu przy pomocy refraktometru, ocenić jego czystość, kolor i temperaturę zamarzania. Czasami brudny antyfrez może również zatykać pompę elektryczną.
Co roku lub co dwa lata należy wymieniać pokrywę wlewu oleju, ponieważ z biegiem czasu może ona pękać z powodu materiału plastikowego, a zawór może przestać działać poprawnie!
Rocznie, mniej więcej wiosną, zaleca się czyszczenie systemu chłodniczego. W samochodzie znajduje się sandwich z chłodnicą klimatyzacji i chłodnicą głównego układu chłodzenia, między którymi często gromadzą się liście, mech i kurz. Rekomendujemy rozebranie i umycie tych elementów, ponieważ silnik jest obciążony termicznie i prawidłowe działanie układu chłodzenia jest bardzo ważne.
System klimatyzacji wymaga serwisowania raz w roku. Wymiana czynnika chłodniczego jest ważna, ale nie chodzi tylko o jego wymianę, ponieważ czynnik odparowuje z biegiem czasu. Po kilku latach ilość czynnika może się zmniejszyć (np. z 850 gramów do 700 gramów lub z 550 gramów do 450 gramów). Kluczowe jest także wymienienie oleju w systemie. Kompresor klimatyzacji, który jest kosztowny, smarowany jest olejem wtryskiwanym razem z wymianą czynnika chłodniczego. Regularna wymiana czynnika chłodniczego zapewnia również wymianę oleju w systemie, co przyczynia się do dłuższej żywotności kompresora.
U klientów czasami pojawia się problem, gdy po włączeniu klimatyzacji zaczyna się pojawiać nieprzyjemny zapach w kabinie. Oznacza to, że na parowniku, małym radiatorze znajdującym się w kabinie, gromadzi się kondensat, który staje się siedliskiem bakterii powodujących nieprzyjemny zapach. W takiej sytuacji zalecamy czyszczenie parownika, co można zrobić na kilka sposobów. Nie próbuj czyścić go przez kanały wentylacyjne, jak w modelach F10 czy F30. Należy to zrobić przez otwory drenażowe. Inną metodą jest użycie środka dezynfekującego w sprayu, który należy rozpylć przy włączonym klimatyzatorze — może to pomóc, ale nie zawsze.
Płyn w układzie kierowniczym — należy go wymieniać co 2 lata i monitorować jego czystość. W modelach F10, na przykład w wersjach z napędem na wszystkie koła 535, używa się hydraulicznego drążka, który również wymaga płynu.
Płyny w reduktorach i w rozdzielaczu — zaleca się ich wymianę co 80-100 tys. km, w zależności od stylu jazdy. W przypadku bardziej intensywnej eksploatacji, jak jazda zimą z driftingiem, lepiej wymieniać je częściej, co 60-80 tys. km.
Olej w skrzyni biegów ZF 8HP — zaleca się wymianę co 80-120 tys. km, w zależności od stylu jazdy. Nasza rekomendacja to 60-80 tys. km, zwłaszcza w przypadku intensywnego użytkowania w korkach lub na trasie. Zwykle klienci wykonują kompleksową wymianę oleju w reduktorach, rozdzielaczu i skrzyni biegów. W przypadku napędu na tylne koła nie ma potrzeby wymiany oleju w przednim reduktorze i rozdzielaczu.
Serwisowanie układu hamulcowego
Klocki hamulcowe — brak stałych interwałów serwisowych, wszystko zależy od stylu jazdy. Klocki mogą się zużywać już po 10 tys. km, jeśli jazda jest intensywna, średnio zużywają się po 20-40 tys. km.
Tarcze hamulcowe — należy monitorować ich grubość. BMW ma określone minimalne grubości tarcz, które wynoszą -2 mm.
Należy również pamiętać o wymianie czujnika.
Ręczny hamulec — zazwyczaj nie sprawia problemów.
Elektryczny hamulec ręczny — w modelach E70, F15 i E65 stosowany jest elektryczny hamulec ręczny, który działa podobnie jak w modelu F30, ale zamiast ręcznej dźwigni używa silniczka, który napina linki. W tych modelach klocki hamulcowe znajdują się wewnątrz bębna. Wyjątkiem są modele F10 i F25, gdzie stosowany jest elektryczny hamulec ręczny, ale z mechanicznym napinaczem w zacisku, więc nie wymaga on regularnego serwisowania klocków.
Omówiliśmy podstawowe czynności serwisowe i teraz, bazując na tych interwałach, przejdziemy przez przebieg od 0 do 300000 km na przykładzie BMW F30, wskazując, co powinno być wymieniane na różnych przebiegach.
50 000 km — przy tym przebiegu wymieniane są olej silnikowy, wszystkie filtry, płyn hamulcowy. Jeśli samochód ma więcej niż 2 lata, zaleca się wymianę płynu chłodzącego, oleju w reduktorach, rozdzielaczu i skrzyni biegów. Właściciel może rozważyć kompleksową wymianę przy przebiegu 60-80 tys. km, aby nie martwić się o to przez kolejne 80 tys. km. Należy także sprawdzić klocki hamulcowe, które powinny być wymienione przynajmniej raz. Wykonuje się również serwis klimatyzacji i sprawdza zanieczyszczenie chłodnic.
60 000 km — przy tym przebiegu zaleca się wymianę świec zapłonowych (irydowych), które powinny być wymieniane co około 60 000 km.
80 000 km — wymiana płynów w skrzyni biegów, rozdzielaczu i reduktorach. Możliwe są również problemy z zawieszeniem, które zostaną omówione później. Należy sprawdzić tarcze i klocki hamulcowe, a także płyny, jak w poprzednim przeglądzie. Każdy przegląd powinien obejmować diagnostykę zawieszenia.
100 000 km — wymienia się wszystko z poprzednich przeglądów, dodatkowo dla silnika N20 wymiana łańcucha rozrządu, uszczelki pokrywy zaworów, uszczelki miski olejowej. Rekomendowana jest również wymiana świec zapłonowych i płynu chłodzącego. Co 100 000 km zaleca się wymianę rolek i pasków. Po 100 000 km mogą wystąpić problemy z cewkami zapłonowymi, zwłaszcza jeśli świece były zaniedbane. Cewki mogą ulec uszkodzeniu z powodu zwiększonego obciążenia. Po tym przebiegu mogą również pojawić się usterki pompy oraz termostatu w silniku N20. Możliwe jest również zużycie tulei i łączników w zawieszeniu, a także luzy w listwie kierowniczej i awarie rozdzielacza.
150 000 km — wymiana osłon i odbojników przednich amortyzatorów, samych przednich amortyzatorów. Problemy mogą wystąpić z listwą kierowniczą, tulejami, jeśli nie były wymieniane przy 100 000 km. Wymiana uszczelek tylnego półosie, sprawdzenie membrany PCV, przewodu dolotowego, zamków drzwi, przycisków Start-Stop (mogą się ścierać), przycisku otwierania bagażnika, selektora automatycznej skrzyni biegów. Na klimatyzacji również mogą się ścierać przyciski.
Często cierpią klamki drzwi.
200 000-300 000 km — należy ocenić stan pojazdu, sposób eksploatacji, roczny przebieg itp. Standardowe problemy jak przy 100 000 km. Przy 250 000 km należy wymienić pompę oleju oraz wkładki z regulatorem ciśnienia oleju.

Comments