Op op, dzisiaj w Garage-Racer przegląd silnika N55 3.0 Benzynowego z turbodoładowaniem o mocy 306 KM na przykładzie BMW F10 535i.
Ogólne informacje o silniku N55: blok aluminiowy 3.0, żeliwne tuleje, głowica cylindrów podobna do silnika N52, Valvetronic trzeciej generacji, Vanos podobny do silnika N52, turbina zintegrowana z kolektorem wydechowym. W silniku N52 3.0 moc wahała się od 252 do 272 KM, a w silniku N55 wynosi 306 KM w wersji standardowej. Silnik należy do kategorii gorących silników BMW, ponieważ ma wysoką temperaturę, co wpływa na trwałość gumowych uszczelek i uszczelnień.
Problemy i wady silnika N55:
Problemy mechaniczne: rzadko zdarza się, że łożyska wału korbowego lub łożyska korbowodów ulegają zniszczeniu, bardzo rzadko może uszkodzić się wał rozrządu. Mogą wystąpić problemy z zużyciem wału Valvetronic, który ma zęby i elektryczny silniczek, mogący ulec awarii. Może również wystąpić zużycie zębów na wale ekscentrycznym. Silnik jest wysokotemperaturowy, a po 100 000 km zaczynają się pojawiać wycieki z uszczelek pokrywy zaworów, uszczelek miski olejowej oraz simmeringów wału korbowego. Przedni simmering wału korbowego także często przecieka, zazwyczaj wymienia się go wraz z przednim simmeringiem, tylnym simmeringiem i uszczelką miski olejowej. Łańcuch rozrządu należy wymieniać co 200 000 km, co jest korzystniejsze w porównaniu do co 100 000 km, jak w silniku N20. Istnieją również uszczelki wymiennika ciepła i oleju, które mogą przeciekać. Może wystąpić problem z VANOS, ale takich przypadków jeszcze nie mieliśmy.
System paliwowy:
Pompa wysokiego ciśnienia przed 2010 rokiem była problematyczna, po 2010 roku stała się bardziej niezawodna. W porównaniu do M54, tutaj pompa wysokiego ciśnienia i wtryskiwacze są bardziej niezawodne. Pompa w zbiorniku jest w porządku, jak dotąd nie psuła się u naszych klientów. Pompa wysokiego ciśnienia: znacznie bardziej niezawodna niż w M54, przypadki awarii są bardzo rzadkie. Wtryskiwacze: znacznie bardziej niezawodne niż w M54, rzadko się psują; przy wymianie najlepiej wymieniać wszystkie 6.
Systema dolotu powietrza:
Ze względu na wysoką temperaturę silnika, uszczelka pokrywy zaworów może szybko stwardnieć, co prowadzi do poboru powietrza przez uszczelkę i Valvetronic. Rura PCV również szybko wysycha i pęka; w takim przypadku warto wykonać test dymowy i sprawdzić, czy rura PCV i uszczelki są w dobrym stanie. Często zdarzają się problemy z uszczelkami na pokrywie zaworów. Najczęstszy problem z systemem dolotu powietrza w N55 to zintegrowana w pokrywie zaworów rura PCV, która może pękać lub działać nieprawidłowo, co prowadzi do zatykania kanałów w pokrywie zaworów. Może to wpłynąć na pracę systemu wentylacji oparów oleju, prowadząc do nierównej pracy silnika, błędów i poboru powietrza z uszczelek oraz simmeringów wału korbowego lub dużych wycieków oleju. W takim przypadku konieczna jest wymiana pokrywy zaworów w komplecie lub wymiana na chiński zawór. Jeśli pojawia się błąd dotyczący turbodoładowania, może to dotyczyć systemu dolotu powietrza lub regulatora ciśnienia turbiny. Aktuator turbiny steruje nie geometrią, jak w dieslu, lecz zaworem upustowym. Problemy z doładowaniem mogą być spowodowane regulatorem, wężykami vacuum, które do 100 000 km są zazwyczaj w dobrym stanie, lub luzem w tulei zaworu upustowego do 100 000-110 000 km. Z powodu wysokiej temperatury silnika, rura Charge pipe, która ma złącza dla oparów oleju, może się łamać; przy demontażu należy wymienić cały przewód.
Turbina, jeśli jest w dobrym stanie, może działać nawet 200 000 km. Należy wymieniać filtr powietrza co 10 000 km, ponieważ jego zatykanie wpływa na wydajność silnika.
System zapłonowy:
Silnik N55 ma 6 świec zapłonowych i 6 cewek zapłonowych. Zalecamy wymianę świec co 80 000-100 000 km, natomiast cewki mogą działać 100 000 km i dłużej, ale mogą powodować przerywanie zapłonu. Czasami występują problemy z wtryskiwaczami, które mogą generować dziwne błędy.
System chłodzenia:
Wady: pompa chłodzenia zazwyczaj kończy swoją żywotność po około 150 000 km, problem z termostatem objawia się nieprawidłową pracą wentylatora, możliwy problem z czujnikiem temperatury płynów chłodzących. Bardzo często pęka zbiornik wyrównawczy, choć jest to bardziej typowe dla modelu E70. Możliwe problemy z zaworami nagrzewnicy, które mogą przeciekać, działać nieprawidłowo i wpływać na system klimatyzacji.
Wyposażenie dodatkowe:
Po 150 000 km w rozruszniku mogą zużywać się szczotki, zazwyczaj nie ma problemów z generatorem. Mogą wystąpić problemy z wspomaganiem kierownicy; w modelu F10 z napędem tylnym jest elektryczna kolumna kierownicza, natomiast w wersji z napędem na wszystkie koła – hydrauliczna. Często w hydraulice pojawia się wyciek z simmeringu.
Podsumowanie:
Jeśli planujesz zakup BMW z silnikiem benzynowym, głównie masz do wyboru N20, N55 lub N63. Silnik N55 jest odpowiedni dla osób lubiących dynamiczną jazdę, chcących zwiększyć moc i stosunkowo tanio utrzymywać auto. Z chipem można osiągnąć moc 360-380 KM. Często nasi klienci kupują samochody z USA, gdzie najczęściej występują silniki benzynowe 328, 335, 528 i 535. W modelach 328-528 stosowany jest silnik N20-2.0, natomiast w 335-535 silnik N55-3.0. W porównaniu do N20, N55 jest bardziej niezawodny, szczególnie pod względem wymiany łańcucha rozrządu, który nie wymaga wymiany co 100 000 km, a co 200 000 km.
Zalecamy zakup samochodu z silnikiem N55, który oferuje znacznie większą moc i emocje niż silnik N20, przy niemal takich samych kosztach eksploatacji.
Bardziej szczegółowe informacje znajdziesz w filmie na YouTube - https://youtu.be/tWzWktaL2Do?si=NxYcXKoa1NCIuL8d

Comments