BMW F10 520d: Eksploatacja i serwis w rzeczywistych warunkach
Większość BMW F10 na rynku to wersje benzynowe, ale wielu miłośników motoryzacji preferuje silniki diesla, uważając je za bardziej niezawodne i oszczędne. Na przykładzie BMW F10 520d, którą właściciel serwisuje u nas od ponad trzech lat, przyjrzymy się, czy rzeczywiście silnik diesla jest bardziej oszczędny w eksploatacji.
Cechy wyboru wersji benzynowej lub diesla
Kupujący często stają przed wyborem między silnikiem benzynowym a dieslem, biorąc pod uwagę zarówno moc, jak i oszczędność. W Europie wersje dieslowe BMW F10 są bardziej popularne, ponieważ zużycie paliwa jest niższe, a niezawodność wyższa. W Stanach Zjednoczonych dominują wersje benzynowe, ponieważ samochody dieslowe są mniej poszukiwane.
Amerykańskie wersje F10 na benzynę są tańsze niż te sprowadzone z Europy, ale modele benzynowe zużywają więcej paliwa. Mimo to, dla niektórych kupujących oszczędności przy zakupie rekompensują różnicę w kosztach paliwa.
Historia serwisowania konkretnego BMW F10 520d
To BMW F10 520d zostało sprowadzone z przebiegiem 81 000 km, a do 112 000 km było użytkowane przez pierwszego właściciela na Ukrainie. W tym okresie regularnie przeprowadzano przeglądy techniczne i drobne naprawy zawieszenia. Po osiągnięciu przebiegu 112 000 km samochód przeszedł do nowego właściciela, który przez ostatnie 72 000 km przeszedł następujący cykl serwisowy:
1. Przebieg 112 000 km — Pierwszy przegląd po zakupie: wymiana wszystkich filtrów i oleju w silniku — 230$.
Uwagi: Wersja diesla wymaga regularnej wymiany filtra paliwa, co sprawia, że przegląd jest nieco droższy niż w wersji benzynowej.
2. Przebieg 127 000 km — Po 15 000 km wymiana wszystkich filtrów, oleju w silniku oraz filtra paliwa — 230$.
3. Przebieg 130 000 km — Z powodu długotrwałego zapocenia się reflektora przestał działać blok TMS. Wymiana bloku kosztowała 190$.
4. Przebieg 142 000 km — Kompletny przegląd: wymiana tarcz i klocków hamulcowych na całym kole, a także amortyzatorów maski — 690$.
5-6. Przebieg 143 000 km — Diagnostyka zawieszenia i diagnostyka komputerowa — 30$.
7. Przebieg 154 000 km — Kompletny przegląd z diagnostyką zawieszenia, demontaż i montaż osłony silnika — 215$.
8. Następny przegląd — Wymiana oleju w skrzyni biegów, poduszek silnika, oleju w tylnym moście i uszczelniacza tylnego półosi — 675$.
9-10. Przegląd z diagnostyką — Dwa przeglądy z wymianą oleju w silniku i diagnostyką — 450$.
11. Uzupełnienie oleju — Zakup 2 litrów oryginalnego oleju do dolewki — 20$.
12. Kolejny przegląd — Wymiana oleju i elementu mocującego — 245$.
PODSUMOWANIE:
Przez trzy i pół roku eksploatacji i 72 000 km przebiegu to BMW F10 520d wykazało się niezawodnością i oszczędnością. Średnio właściciel przejeżdżał około 25 000 km rocznie, a przez cały ten czas nie wystąpiły poważne awarie, co potwierdza wysoki poziom niezawodności wersji diesla.

コメント